Jordroten

Det växer så det knakar på alla sätt å vis

Lämna en kommentar

Min hjärna är tröttare än  tröttast. I fredags kokades det soppa i plural. I lördags var det dubbelkalas för Lillgulligan som fyllde nio år. Och idag har det grävts och satts potatis och lök och ärtor och bönor har omskolats. Trött trött,  jättetrött! Men glad över allt som händer här på Glädjen, Lugnet och Roten. Kärt barn har många namn, därför har vi tre. Huset är Glädjen, vi är Lugnet och jorden är Roten. Och jag, jag är Jordroten. Hej!

jord

Här är det växande landet där det nu ligger potatis och lök i jorden. Spännande som satan! Det är täckt med  gräs så det syns inte riktigt hur stort det har blivit sedan sist, men större är det.

wpid-wp-1428851231584.jpeg

 

I ett hörn av tomten lägger vi gräset som vi gräver bort. Jag tänker använda det för att höja upp marken lite och därefter ska det byggas en scen på det av lastpallar. Men som med det mesta flyttar det runt. När jag behövde tänka ut var vi ska lägga komposten så insåg jag att jag ville ha den bredvid det framtida hönshuset och just nu känns det som om hönshuset passar bäst i det hörn där jag tänkte ha scenen. Så nu behöver jag tänka om lite. Scenen får flytta på sig för andra gången i ordningen. Men så är det. En behöver ge saker tid. Vi har bara bott här i närmare två år och vi upptäcker hela tiden nya saker, som var solen ligger var på tomten, när på dygnet och när på året. Och vad är praktiskt att ha en kompost och var passar det att ha ett hönshus osv.

wpid-wp-1428851237315.jpeg

Tid och energi är inget jag har i överflöd. Så en får hela tider prioritera vad som är mest akut. Idag var det märgärtorna och bondbönorna som behövde mest hjälp, så det fick de. Vi tänker också att  det får bli som det blir och det som inte blir i år, det tar  vi med oss till nästa odlingsår.

wpid-wp-1428851302367.jpeg

 

Jag trampade i hönsnätet. Men det gick bra ändå.

wpid-wp-1428851310585.jpeg

 

Och Musse trodde att hon var en märgärt.

wpid-wp-1428851272988.jpeg

Snygg klätterställning av hönsnät och sly, fick bönorna.

wpid-wp-1428851291972.jpeg

 

Och ärtorna fick en väldigt pillig och tidskrävande klätterställning av sly och snöre. Men allt som funkar funkar och en lär sig, inser och upptäcker nya saker hela tiden.

wpid-wp-1428851224633.jpeg

 

Nästa gång är det sockerärtorna och solrosorna som får hjälp.

wpid-wp-1428851206616.jpeg

 

Tomaterna som omskolades förra helgen verkar trivas i sina mjölkkartonger. Hurra! Det går framåt och allt växer så det knakar. Plantor, landet och jag.

wpid-wp-1428851211924.jpeg

 

Nu ska jag vila och Netflixa. På återskrivande!

 

Kommentera

