Jordroten

Experimentellt bröd & ruccola

Lämna en kommentar

Igår testade jag ännu ett recept från kokboken. Ja, fast på mitt sätt förstås. Jag behöver ett bröd som är glutenfritt, sockerfritt, jäsningsmedelsfritt och som har långsamma kolhydrater.

wpid-wp-1429037956438.jpeg

Så jag blandade bovetemjöl med vatten, olja och salt och stekte sedan i gjutjärnspannan.

wpid-wp-1429038144138.jpeg

Det var hur enkelt som helst, gick hur fort som helst och alla tyckte om det. Hurra! Alltså, varför har jag inte gjort det här tidigare?!

wpid-wp-1429038177176.jpeg

 

 

När jag ändå var i farten så gjorde jag fröbröd. Jag brukar göra frökex av solroskärnor och linfrön, men jag ville ha något mer brödigt än kexigt, så jag testade med att hälla på lite mer vatten än vanligt och efter att linfröna bildat sin gelé så blandade jag i lite mörkt teffmjöl i smeten.

wpid-wp-1429039211578.jpeg

 

Sedan bredde jag ut smeten på en plåt å skjuts in i ugnen, på kanske 100 grader i ett par timmar eller så. Ju lägre grader och längre tid desto bättre, men jag hade inte tid med det.

wpid-wp-1429038686504.jpeg

Gott blev det i alla fall. Fast den här gången var det bara jag som tyckte det. Men det kan ha berott på att jag glömde krydda brödet. Jag brukar ha örtsalt i smeten.

wpid-wp-1429039928162.jpeg

 

Storgullis med vän, gjorde banan och hallonglass och resterna av glassen torkade jag sedan i ugnen.

wpid-wp-1429039943908.jpeg

Det är nästan det bästa med att göra bananglass tycker kidsen, att jag torkar resterna i ugnen. Det blir som godis, fast utan gifter. Hurra x 1 miljon!!!

Innan allt brödbak, var vi en sväng till Plantagen och Jula. Vi behövde fiberduk till potatisen och så ville jag ha ruccolaplantor. Det är inte helt enkelt att lägga ut en enorm fiberduk, ensam när det blåser ute.

wpid-wp-1429029658617.jpeg

Men det gick tillslut.

wpid-wp-1429036591930.jpeg

Vi gick igenom hela långa Plantagen och letade och letade efter ruccolaplantor, men hittade inga. Så jag tänkte att då får det väl bli frön då istället, suck, gråt osv. och letade och letade efter det. Det var som om ruccolan gömde sig för mig! På väg till kassan, uppgiven, men med frön i min hand, två meter ifrån kassan står de där som en uppenbarelse; ruccolaplantor! Visserligen en salladsblandning med sex olika plantor, men vad gör väl det. Jag hittade en med hela två ruccola på och skuttade vidare till kassan. Jo det är sant!

wpid-wp-1429037477865.jpeg

Nästa projekt: Bygga varmbänk att plantera salladen i.

Lämna en kommentar