Jordroten

Den första kirskålspajen

Lämna en kommentar

På söndagkvällen hade jag Storgulliganen för mig själv. Då plockade vi kirskål och gjorde paj.

paj 8

Vi gjorde en varsin paj, då Storis ville ha fetaost i sin och jag inte äter mjölkprodukter. Jag gör en candidautrensning och äter inget socker, ingen jäst, inga mjölkprodukter eller snabba kolhydrater. Så vad gör en sin pajfyllning av dårå? När jag gör vegansk paj så brukar jag använda havregrädde och sötpotatis, men då jag nyligen har upptäckt att havregrädden bl.a. innehåller jäst socker så går ju det fetbort. Jag kokade sötpotatis med libbsticka, salt och örtsalt och sedan mixade jag det och rörde ner ett par ägg.

paj 6

Storgullis gjorde äggstanning och tyckte att det var himla mysigt att gojsa i det med sina händer.

paj 4

Kirskålen fräste vi i gjutjärnspannan tillsammans med massa röd lök, gul lök, vitlök och spenat.

paj 5

Storgullis gjorde sitt pajskal på smör och Leilas glutenfria mjöl och jag gjorde mitt pajskal på kokosfett och bovetemjöl.

paj 3

Storgulliganens paj efter gräddning:

paj 1

Min paj innan gräddning:

paj

 

Storgullis pajrecept

Pajdeg:

smör

Leilas glutenfria mjöl

vatten

Fyllning:

Ägg

Fetaost

Lök

Vitlök

Spenat

Kirskål

 

Mitt pajrecept

Pajdeg:

Bovetemjöl

Kokosfett

Vatten

Fyllning:

Sötpotatis

Ägg

Lök

Vitlök

Spenat

Kirskål

 

Å dä bläv väldans gott! ❤

Kommentera

