Jordroten

Trädgårdssöndag

Lämna en kommentar

Idag har vi gjort så sjukt mycket i trädgården och så har vi haft ett kalasväder!

grönsaks

Grönsakslandet har utökats ytterligare.

grönsaks 3

Flera plantor har tillkommit. Minns dock inte vilka men vi har en karta.

grönsaks 1

Det finns en cirka dryg meter bred smatt mellan häcken och staketet som jag funderat på vad jag ska göra med. Idag kändes det som att den var bra för sallad, så då blev det det.

sallad 4

Marken var väldigt ojämn så jag fyllde i ojämnheterna med de uppgrävda grästuvorna från grönsakslandet.

sallad 5

Därefter lade jag ut kartong.

sallad 3

Och på det en pallkrage som jag först fyllde med lite trädgårdsskräp.

sallad 2

Sedan jord och salladsfrön (ruccola och huvudsallad) och så några salladsplantor, men jag minns inte vilken sort.

sallad 1

Fiberduk på det och så vidare till nästa projekt.

sallad

Rebecka och Francois räfsar gräs som vi lägger ovanpå odlingarna.

räfsat

Och så grävde de ett till grönsaksland vid enen. Där ligger det jordärtskockor i alla fall, det minns jag!

en

Och så vitkål, rödkål och brysselkål.

en 1

Här förbereder jag för tomater, paprika och chili.

tomat 2

Det är en solig plats och så är det nära till vatten som jag tänker att plantorna kan dra till sig av så att vi inte ska behöva vattna så mycket ovanifrån. Om det blir som jag har tänkt mig, det vet en aldrig. Men vi testar.

tomat 1

Plankorna är just nu mest till för att hålla kartongen på plats, men senare när det ligger jord på och det är dags att plantera ut tomaterna, paprikan och chilin så tänker jag att plankorna får dela in plantorna i olika sektioner och så kan en gå på dem när en ska gödsla och skörda mm. Och så tycker jag att det blir lite snyggt också.

tomat

Jag ställde ut några plantor på vädring idag. De behöver ju härdas innan utplantering så att de inte får en chock. Bondbönorna fick komma ut en stund.

musse

Och så de flesta av gurkplantorna.

vädring

Vi har så himla mycket plantor, så att det skulle vara ett heltidsjobb att vädra dem allihopa varje dag. Jag tror att vi får välja ut några och låta resten förgå. Planen var först att sälja de plantor som vi inte hade plats för, men jag har inte tid att omskola allt och jag har inte plats för dem heller, så det får bli ett framtida projekt. Kanske blir det där växthuset byggt till nästa odlingsår. Då skulle vi ha plats för fler plantor. Och kanske gör jag om boden till odlingshus. Vem vet. Möjligheterna är oändliga.

På återskrivande ❤

Kommentera

