Jordroten

En måndag

1 kommentar

Veckan inleddes med hårt arbete. Jag var tröttare än tröttast på måndagkvällen. Herre min Gudrun liksom, det var ju måndag, men pumpor, zucchini, ärtor, bönor och majs skulle ner i jorden. Något som jag nu så här efteråt gärna hade väntat med.  Det har blåst som satan hela veckan och det blåser fortfarande. Men gjort är gjort och så är det med det.

trädgård1

Francois grävde och jag fotade. Bra arbetsfördelning.

trädgård3

Kålen hade blivit snigelmat så Rebecka satte ner nya plantor (minns inte vad) och täckte in det hela snyggt med en soprumsfyndad gardin. Den har stått emot väder och vind kalasbra i veckan!

trädgård2

Såhär snyggt planterade vi bönor, ärtor, pumpa, zucchini och majs.

bönor 1

Och så slog vi in alltihop i fiberduk, vilken har blåst bort cirka en miljon gånger den här veckan.

bönor

TwoFace låg på jordkällartaket och övervakade alltihopa. Jag tycker han ser ut att vara väldigt nöjd med vår insats.

på taket

 

En lär sig så fantastiskt bra av sina misstag och nästa år kommer jag att göra mycket annorlunda.

När vi valde platsen för ”De tre systrarna” så tänkte vi nog mest på sol och inte lika mycket på ”skyddat läge” som vi borde ha gjort. Om en hade obegränsat med tid och energi så hade en ju kunnat bygga något bra vindskydd runt om, men nu har ju inte jag obegränsat med tid och energi. Men nästa år så tror jag att jag väntar med utplantering, byter plats och ser till att det finns både vindskydd och bra med sol. Eventuellt direktsår jag bönor och majs också. När vi började med att förså i mars, så räknade jag kallt med att jag skulle ha byggt ett litet växthus i cirka april. Men jag har inte byggt något hittills och jag vet inte när jag kommer att orka det. Men nu räknade jag med det och vi försådde utefter det.

Ps. Nu har jag varit ute och förankrat fiberduken för sjuttielfte gången! Håll tummarna för att det håller den här gången.

wpid-wp-1431868264844.jpeg

 

 

One thought on “En måndag

  1. Pingback: Vart jag mig i världen vänder står min lycka i alla jävla sniglars händer | Jordroten

Kommentera

