Jordroten

Hört i bastun

Lämna en kommentar

I onsdags efter Storgulliganens karateträning gick vi en trappa ner och en trappa upp till mitt gym för att basta. Och i den bastun fick vi höra från en annan bastare om ett pajdegsrecept på röda linser. Detta testades förstås, men tyvärr har jag ingen bild på det fantastiska resultatet, så istället visar jag ett par bilder på några katter:

katt

katt twoFace

Men jag kan förklara hur jag gjorde. Jag kokade några dl röda linser och lätt dem sedan rinna av i en sil, rörde ner ett par ägg och lite mandelmjöl i linserna, hällde ut smeten i en form och gräddade i ugnen i ca 30 på 170 grader. Sedan tog jag ut pajformen och liksom tryckte ut pajdegen så att den åkte upp lite på kanterna och hällde därefter i fyllningen som bestod av broccoli, för broccolipaj kan vara godast i världen, men en kan ju fylla sitt pajskal med vad en föredrar.

Och det ursrungliga receptet som de pratade om i bastun, kan vara detta.

 

En annan schysst och glutenfri grej är kikärtsplättar. Blanda kikärtsmjöl med vatten, rapsolja, kryddor och stek i gjutjärnspannan. Servera med tomater. Kalasgott!kikärtsplättar

Kommentera

