Jordroten

Om det bara regnar hela tiden så blir det ju väldigt mycket vatten och då kanske en drunknar till slut

Lämna en kommentar

Jag är så väldigt väldigt trött på att bara göra en massa måsten hela tiden. Varje dag ser ungefär likadan ut. Klockan ringer, upp å fixa frukost, få upp barnen, få i dem frukost eller åtminstone få med dem lite matsäck till fruktstunden på skolan, komma hemifrån i tid allihop med allt vad vi nu ska ha med oss (alltid glömmer någon något, mina glasögon är standard), hinna till bussen, jobba, handla ibland, föräldramöten eller städa på skolan eller vårstäd eller höststäd eller instäd eller utstäd ( ja alltid är det något med skolan känns det som), karate eller cirkus eller annan aktivitet, tvätta, hänga tvätt, vika in tvätt, städa, diska, torka disken, plocka in disken, laga mat, klippa gräset osv. mm. och etc. Och ja, om det regnar hela jävla tiden då blir det ju för mycket vatten och inget land att vila sig på, bara trampa vatten och tillslut så orkar en inte trampa det där jävla vattnet och då drunknar en liksom. Fattar ni? En behöver solsken också.

 

Så idag vägrade jag regnet och köpte de där pelargonerna som jag suktat efter så länge, men hela tiden tänkt att jag måste komma iordning först, innan jag köper. Men komma iordning! Det kommer ju att ta många år innan vi är där och nej, jag vill inte vänta längre. Idag får solen skina lite och regnet det får fan i mig vänta! Jag bar bort det mesta av all bråte som stod lutad mot huset. Bl.a. tre isärskruvade garderober och miljoner skyltar som kidsen byggt på frita(!)

framsida

Och då blev det så här snyggt:

lite snyggt

(fr. vä: vit, ljusrosa, cerise och röd)

Jag och Lillgulliganen åkte alltså till Plantagen idag efter jobb och skola. Planen var att bara köpa lite mera sättlök för jag ville testa det här:

De hade halva priset på en hel del på Plantagen, bl.a. på sättlök så det blev hela tre påsar sättlök och tre olika sorter. Jag hade kanske en halv påse sättlök kvar också sedan tidigare, så det blev massor med lök i jorden ikväll.

Jag grävde en lökruta intill potatisen och den lök vi tidigare sått.

lök6

 

lök3

lök2

Mycket lök blir det!

De hade också bra pris på grönsaksplantor på Plantagen och då vår chili och paprika tyvärr inte har velat titta upp ur jorden så köpte jag två paprika och en chiliplanta.

plantor1

 

De hade inte rea på pioner men fy så snygga de är! Vansinnigt snygga, så vi köpte en liten liten en som jag funderar på att gräva ner här:

DSC_0018

 

 

 

Jag har ingen aning om hur de växer, om de sprider sig (hoppas hoppas) men gör de inte det, så får det bli fler allt eftersom, i olika rosa nyanser. Det kommer att bli så snyggt till det röda!

Gnatt gnatt ❤

 

 

Kommentera

