Jordroten

Samla vatten

4 kommentarer

På landet har vi endast vatten i tvättstugan, ibland, när pumpen har funkat. Annars har vi fått gå bort till den gemensamma brunnen, som ligger på grannens tomt och hämtat vatten där. Så eftersom vi inte har obegränsat med vatten på landet, som kommer så där bekvämt ur en kran, så har vi varit väldigt sparsamma med vattnet där och återanvänt det. Diskvatten, skurvatten, tvättvatten och regnvatten blev sedan spolvatten till toaletten. Och plötsligt så blir en våldsamt medveten om hur mycket vatten en slösar i sina kranar hemma i köket och i badrummet. Jag spolar vattnet tills det blir kallt och jag spolar vattnet tills det blir varmt och det där vattnet som kommer ur kranen innan jag blir nöjd, det rinner bara bort och iväg och används inte till något.

 

Diskvatten på landet:

disk

 

Tvättvatten på landet:

tvätt

 

Som sedan blir spolvatten på landet:

bad

Så jag tänkte att jag skulle göra hemma som vi gör på landet och återanvända vattnet. Jag har tagit bort rören under handfatet i badrummet och ställt dit en hink som samlar upp vattnet från våra handtvättar.

wpid-wp-1434179118523.jpeg

Det skvätter lite när vattnet träffar hinken så jag behöver hitta en högre hink, eller ställa hinken på något som är stabilt. Men nu har jag i alla fall börjat med mitt vattensparande. Tanken är att vattnet från handfatet ska bli spolvatten till toaletten och vattnet från diskhon i köket ska bli gödsel och vatten till grönsaksodlingarna.

Hur tänker ni med vatten?

4 thoughts on “Samla vatten

  1. Funderar lite över diskmedel och vattning? Funkar det? Är det bra för växterna med diskvatten? Fast så tänker jag vidare att så gjorde min mamma på landet med diskvattnet. Växterna minns jag inte om de överlevde eftersom hon var i sparsammaste laget och vattnade då med högst någon dl per växt. Men visst gör vi av med vatten i onödan! Jag tänkte på det när jag automatiskt satt på tevatten i vattenkokaren och först hällde ut det ”gamla” vattnet. Jag tror inte det kan vara farligt att koka vatten två gånger eller? När jag fått vatten över i vattenflaskan brukar jag alltid ge det till mina (hm 4 växter) istället för att bara hälla ut det. Men visst är det mycket man kan spara på här i livet. Som att sätta in flaskor med vatten i kylen så slipper man spola tills det blir kallt. Det gäller bara att komma ihåg att fylla på flaskorna. Lycka till!! Tror du inte det finns högre hinkar/tunnor på byggmarknaden?

    Gilla

    • Först, tack för tankar! 🙂 Jag kan inte svara på om folks diskvatten är bra eller inte. Vi diskar inte för hand, vi sköljer av de matrester som inte försvinner ner i komposthinken, i diskhon. Använder vi diskmedel i diskhon, så är det ekologiskt och giftfritt. Tevatten kokar jag otaliga ggr, för det kokas ju tänker jag och då dör ju eventuella bakterier. Men det kan ju också såklart användas till växter om en inte vill koka om och om igen. Visst kan en ställa flaskor med vatten i kylen. Vi har dock inte så mycket plats till det, samt att vi ändå behöver vatten till växterna och då blir det inte onödigt att spola och samla upp det vattnet och använda det till växterna. Och slutligen, så ja, jag tror visst att det finns högre tunnor och hinkar på byggmarknaden. Jag är dock inte jättepigg på att springa ut å köpa saker utan återbrukar och bygger hellre själv 😀

      Gilla

  2. Vad smart! Jag blev plötsligt meveten om all mat vi slängde när vi flyttade till landet och började kompostera.

    Gilla

Kommentera

