Jordroten

Ja jag vill leva jag vill dö i forntidsbyn

Lämna en kommentar

För några veckor sedan eller så, så var jag med Storgulliganen på klassresa till Ekhagens Forntidsby. Där fick vi i tidsenliga kläder laga mat, skjuta pilbåge, paddla kanot, hacka flinta och lära oss en massa om hur en gjorde och levde på sten- brons- och järnåldern.

forn13

 

 

Kidsen var riktigt peppade inför det stundade äventyret!

forn6

 

 

 

Och redo att dokumentera allt! (Fast det fick vi inte. Bra med lite fotoförbud ibland, så att en kan vara där och uppleva istället för att betrakta)

forn7

 

 

Så här snygg var jag:

forn5

 

 

Fast snäppet snyggare var nog kidsens lärare:

forn10

Jaja, en kan ju inte vara snyggast jämt. Ibland får en liksom lämna över det till någon annan. Det kan bli så tjurigt i lägret annars.

Och här är vårt läger, med en fantastiskt bra stämning! Förmodligen tack vare min ödmjukhet. Här hackade barnen grönsaker med flintastenar och kryddade laxen med timjan och purjolök. Laxen bakades sedan i en grop, inlindad i massor av fuktigt tidningspapper (fast på ”den tiden” hade de använd stora blad) och ovanpå den inlindade laxen lades det varma stenar som legat i eld och ovanpå stenarna lades det på stora grästuvor med både jord och rötter, för att hålla inne värmen.

forn11

 

 

Och så här snygg blev grönsakssoppan:

forn

Det lagades både matsoppa och efterrättssoppa.

forn9

 

 

 

Bröd bakades också, på varma stenar.

Disken diskade vi här:

disk

 

Diskbaljorna var gjorda av djurhudar. En kan nog säga att det var stört omöjligt att vara vegan på den tiden.

 

I det här huset sov vi, på träsängar med halm och djurfällar.

forn8

 

Och jag, jag bara omkring och myste av att vara i den fantastiska miljön. Växter och grönsaker och vatten och får och kor och vildsvin. Korna och fåren gick lika mycket fritt inom forntidsbyn som vi gjorde och i en del av huset som vi sov i, sov också djuren.

forn12

Det var helt klart den bästa klassresan någonsin. Ja det var visserligen den första för kidsen, men inte för mig. Och så här känner vi:

 

 

 

Kommentera

