Jordroten

Trädgårdsarbete i kraftiga vindar

Lämna en kommentar

Idag har jag varit ute i stormen och gjort färdigt två av de tre tilltänkta djupbäddarna samt satt vitlök. Endast två tredjedelar av en av de tilltänkta djupbäddarna är djupbädd. Jag hann bara gräva så långt innan kylan slog till för några veckor sedan. Nu har det dock varit varmt så det går att gräva nu, men jag tror inte att jag hinner gräva resten av djupbäddarna och samla ihop tillräckligt med material att fylla dem med innan kylan slår till igen. Så resten av de två färdiga ”djupbäddarna” är istället upphöjda bäddar. 

löklandet

I den första bädden från vänster har vi nu satt en rad med Thermidrome och en rad med Germidour.

lök1

Och i den andra bädden blev det två rader med Messidrome.

lök3

I den plats som är kvar i bäddarna kommer vi i vår och i sommar att så mangold, sallat, jordgubbar och rödbetor. Jag hittade en samodlingslista som jag tänkte följa lite och så funderar jag över vilken blomma som skulle funka bra tillsammans med vitlök. Skillnadens trädgård har samodlat lök, jordgubbar och atlasblomma. Jag vet inte om det är viktigt vilken blomma en samodlar med, vilka blommor som funkar bäst till vad osv. Jag har inte lyckats hitta någon lista över det, bara olika blogginlägg om vilka blommor fölk har planterat tillsammans med vitlök och lök. Om det inte spelar så stor roll vilken blomma en väljer så tar jag ju hellre något som jag redan har frön till än att behöva köpa nya. Så planen är nu att gå igenom vilka blomfrön jag har i gömmorna och googla ”samodla vitlök med ringblomma” etc. tills jag hittar något som bekräftar att det funkar.

Men hojta gärna om ni har tips!

Häpp!

❤ ❤ ❤

Kommentera

