Jordroten

Hälsningar från en frögalen

6 kommentarer

Hej hej hemskt mycket hej!

Nu är jag igång och fönstershoppar fröer igen. Efter att ha läst ekoplantans inlägg om hemmagjord ajvar kände jag mig plötsligt tvungen till att börja odla egen aubergin. Problemet med det är bara att jag inte är så förtjust i aubergin annat än i ajvar och baba ganoush. Och är det inte lite onödigt att lägga tid och energi på att odla egen aubergin bara för några få frukter att göra lite ajvar och baba ganoush utav?

Men så tänker jag att egenodlat ALLTID är så mycket godare än köpt och skulle det då inte vara möjligt att jag gillar aubergin till annat än just till ajvar och baba ganoush om jag har odlat frukterna själv? Jo det är ju faktiskt möjligt. Så nu letar jag inspiration och tips på auberginsorter och recept på mat med aubergin.

Jag funderar bl.a. på sorten Wenta:

aubergin

Jag gillar att den är snabb och jag gillar formen och att den kommer från Nepal.

Och så funderar jag på Applegreen:

applegreen

Jag gillar färgen och att köttet är milt och inte bittert

Jag funderar också på Rosa Bianca

rosa bianca:

För att den är så himla snygg!

Jag känner mig också tvungen att införskaffa chilin Lombardo efter att ha läst om den i ett inlägg på Skillnadens Trädgård.

lombardo

Sara Bäckmo som skriver bloggen Skillnadens Trädgård berättar att hon inte är så förtjust i stark mat och även om jag själv gillar stark mat så gör däremot inte kidsen det. Därför blev jag intresserad av just den här sorten som då ska vara väldigt mild.

Ett annat frö som jag känner mig tvungen till att införskaffa är Principe Borghese som enligt Farbror Grön ska ha väldigt bra lagringsegenskaper och hålla hela 4 månader inomhus efter skörd. Det är också en sort som passar väldigt bra att torka och det är något som jag gärna vill prova på. Farbror Grön kallar tomaten för Prince Borghese men jag har bara lyckats hitta en sort som heter Principe Borghese och det låter som att det är samma samma:

farbror

Och som vanligt när en frögalen letar efter ett frö eller två så hittar en cirka 20 fröer till! Som det här från Runåbergs fröer:

Runåbergs fröer att beställa

Och det här från Impecta:

Impecta fröer att beställa

Hjälp! Nej jag ska inte köpa fler fröer just precis nu. Jag tycker att jag får vänta några månader med det men jag är lite orolig över att jag då kommer att bli utan något som jag vill ha för att de kanske kommer att ta slut. Men så får det i så fall bli. Skulle dock någon ha något av ovanstående och kan tänka sig att byta mot något annat så finns det ett inlägg om vilka fröer jag har här.

Tack å hej hårspray ❤

 

6 thoughts on “Hälsningar från en frögalen

  1. Du behöver en större tomt.

    Gilla

    • Det BEHÖVER jag väl inte. Nog har jag tillräckligt med mark för att odla det vi behöver men det skulle ju verkligen inte skada med större tomt om en säger så 😀 2000 kvm räcker gott och väl och det kan tom vara så att vi faktiskt har 3000 kvm. Ska ta och kolla upp det…

      Jag tröttnade på att ”lajva fattig” och slog till på ett nytt stämpelkort på etcetera idag!!! Woop woop!

      Gilla

      • Åh! Åt du också? Jag kan tänka mig att luncha på fredag, kan du då?

        Jag tänkte bara att om du ska så alla fröer du har eller vill köpa kanske du skulle behöva lite mer tomt…:)

        Gilla

      • Ja jag och skolklillasyster åt fantastiskt broccolisoppa! Jo men jag tänkte att det var så du tänkte. Jag tror att många tror att en behöver mer yta än en faktiskt behöver för att kunna odla för hel familjs konsumtion av grönsaker i kanske ett halvår eller så. För jag trodde nog det. Men Skillnadens Trädgård tex odlar på 400 kvm av sin trädgård och de är två vuxna och tre barn. Jo men kanske på fredag!

        Gilla

  2. Åh jag måste också börja gå igenom mina fröer och se vad för skoj jag behöver köpa hem =)

    Gilla

Kommentera

